Azizi & Ayu

Azizi & Ayu

Khamis, 5 Julai 2018

Keperluan Pemakanan Bayi Untuk 2 Tahun Pertama

Bayi anda melalui fasa pertumbuhan dan perkembangan paling pesat dalam dua tahun pertama hayatnya. Sebagai contoh, berat bayi umumnya berganda apabila mencapai usia 4-5 bulan, dan naik empat kali ganda apabila mencecah 2 tahun. Oleh itu, anda hendaklah memastikan si manja mendapat makanan berkhasiat yang secukupnya sepanjang tempoh ini bagi menjamin pertumbuhan dan perkembangan optimum. 

Susu Ibu Adalah Makanan Terbaik Untuk Bayi 

Memberi susu ibu adalah langkah pertama yang sangat pentng untuk memastikan kesihatan bayi anda. Susu ibu bukan sahaja megandungi segala nutrein, tetapi juga menepati jumlah yang diperlukan oleh si manja. Nutrein daripada susu ibu mudah dihadamkan dan diserap oleh badan bayi. Susu ibu juga mengandungi sebatian imunologi yang penting untuk membantu melindungi bayi daripada pelbagai jangkitan, termasuk cirit-birit. 

Berapa Banyak Susu Yang Bayi Anda Perlukan? 

Umur : 0-1 bulan 
Bilangan Penyusuan Sehari : 8 
Jumlah Susu Setiap Kali Penyusuan : Lebih Kurang 60ml 

Umur : 1-2 bulan 
Bilangan Penyusuan Sehari : 7 
Jumlah Susu Setiap Kali Penyusuan : 90ml 

Umur : 2-4 bulan 
Bilangan Penyusuan Sehari : 6 
Jumlah Susu Setiap Kali Penyusuan : 120ml 

Umur : 4-6 bulan 
Bilangan Penyusuan Sehari : 6 
Jumlah Susu Setiap Kali Penyusuan : 150ml 

Sayang Raisha

Maafkan mama raisha..mama bukan sengaja nak marah raisha...mama nak raisha sehat..raisha demam sayang..kalau mama tak paksa raisha makan ubat macam mana anak mama nak baik...raisha anak yang baik, pandai dan bijak....mama ayah sayang sangat raisha...mama doakan raisha cepat sembuh...raisha tunggu mama ayah balik ye sayang..luv u so much πŸ‘ΈπŸ’‹πŸ’“

(yallah rasa bersalah sangat semalam sebab marah dia tak nak makan ubat) 😒😒 yallah sembuhkanlah kesakitan anak aku ini...berikanlah kesakitan ini kepada aku...sesungguhnya aku tak sanggup tengok dia dalam keadaan bergitu...

Selasa, 3 Julai 2018

17 Minggu Usia Kandungan Ku



Alhamdullilah syukur ke hadrat ilahi...aku dikurniakan anak kedua hasil perkahwinan kami...selama 3 tahun aku menunggu saat ini...akhirnya Allah makbulkan juga permintaan aku dan suami...gembira tak terkata...setiap bulan menunggu keputusan sama ada datang bulan atau tidak...hampir juga berputus asa...mujur dapat suami yang memahami, dialah pengubat luka lara....dan adanya raisha menjadi kekuatan aku untuk terus yakin dengan rezeki Allah...

Sekarang usia kandungan aku mencecah 17 minggu...aku pengidap kencing manis tahap insulin...risau tak terkata...risau dengan keadaan baby dalam kandungan...diawal sementer kehamilan aku dimasukkan ke wad kerana kencing manis aku tinggi...6 hari aku berada di sana...hanya Allah yang tahu dugaan masa itu...dengan keadaan raisha yang menyusu badan...kesian sangat...baju raisha penaman dikala tido...kencing kotor..kencing bedarah tak penah aku alami selama ini...sesungguhnya aku redo dengan ketentuan ini...mungkin Allah ada perancangan untuk kami sekeluarga...

Doa yang aku harapkan agar kandungan aku ini kuat dan selamat sampai bersalin...mama tak sabar meenantikan kamu sayang....moga kamu kuat dan mama diberi kesihatan sampai kamu dilahirkan...mama sayang kamu berdua...πŸ˜”

Isnin, 12 Mac 2018

MARINA ISLAND PANGKOR - UNIT 2015 - APARTMENT















Alhamdulillah misi terlaksana πŸ’“
Bercuti dengan insan tercinta sangat berpuas hati πŸ’“
Semoga suatu ari nanti kita diberi kesempatan untuk pergi bercuti lagi πŸ’“
Sayang kamu semua πŸ’“

Selasa, 27 Februari 2018

Thistle Hotel Malaysia


Alhamdulillah diberi kesempatan bersama kelurga tercinta pergi bercuti bersama-sama Unit Urus Setia Majlis pada tahun 2018 dan berpeluang memenangi hadiah grend price tempat ke-2, hadiah utama pun nombor 2. nombor bilik 2202, tingkat 2                ( semuanya berasaskan nombor 2 ) rezeki namanya tu..hikhikhikhik.

Minggu depan pun nak pegi bercuti juga bersama keluarga cik intan...kemana kita?? moh scroll ke atas... πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ’—πŸ’—πŸ’—πŸ’–πŸ’–πŸ’–








Pegi nilai 3 pekena laksa & mee sup utara + ABC (tak dapat nak snap)
                                                   


Jumaat, 23 Februari 2018

APC 2017


APC MARA 2017

Alhamdulillah syukur ke hadrat Iallahi kerana diberi peluang dan kepercayaan tinggi kepada aku untuk menerima Anugerah terindah ini

Inilah wajah-wajah insan yang banyak menyokong dan memberi semangat kepada aku, sayang kamu semua : )

Terima Kasih juga kepada Pegawai-pegawai yang banyak memberi tunjuk ajar dan teguran yang positf 

Terima kasih kepada BOS kerana percaya dan telah menilai dari segi kerja tanpa memberat sebelah, 
Alhamdulillah






Taman Lelayang, MRR2 Kepong



My Love 

Tq ayah bawak mama gan raisha jejalan....ayah yang terbaik bagi kami..mama gan raisha sayang ayah sangat-sangat









Anak mama Nur Adriana Raisha binti Norazizi

Jumaat, 9 Jun 2017

Nota Campur Baur..

Assalamualaiku,

Setahun dah berlalu...baru boleh bukak blog....
banyak benda dan memori dah tertingal..terutamanya padal baby kecik Raisha Comel tu..
dah 2 tahun 3 bulan...beso dah anak mama...
syukur alhamdululah makin membeso makin banyak telatah dia...
bijak bukan main...
sekarang dok menyoal je ' Apa Tu? ' ' Apa Ni?' alahai anak...jawab dengan sabo...walaupun rasa nak guling2 gelak...hehhehe...

Tak susah nak jaga dia...lagi2 kalau ada abag2....kita dilupakan..tapi tak best bila tak cukup tido..mesti badan dedo....harap anak mama dijauhi dari kesakitan yang teruk...dan selalu sihat...

Hari ne Ramadan yang ke-13, Alhamdulilah diberi kesihatan yang baik..walaupun haritu demam 2 hari...tapi tetap berusaha untuk berpuasa....


Persiapan raya tak move on lagi..hanya baju raya je tahun ne alhamdulilah mencapai misi 
" SEDONDON " (gembira yahooo!!) rasa nak dekat raya baru nak shoping baju si kecik..
mati gaji lambat bulan depan...husben tesayang pulak kene jadi pool...apa2 semua perancangan dari Maha Esa...moga rezeki tu dilimpahi dari-Nya...

Rabu, 24 Ogos 2016

DOA Menghilangkan Ngantuk



Di dalam Ayatul Qursi boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan rasa mengantuk. Potongan ayat tersebut berbunyi...

" LA TAKKHUDZUHU SINATUW WALA NAUM..."
(maknanya: "[DIA - ALLAH] TIDAK MENGANTUK DAN TIDAK TIDUR")




Selasa, 23 Ogos 2016

1 Tahun 4 Bulan 23 Hari

Nur Adriana Raisha bt Norazizi
1 Tahun 4 Bulan 23 Hari

Good Morning...pagi ini saya pakai baju baru...baju bunga-bunga hihihi
nak p ambik mak tok dari klinik
sesambil tu belajar senaman kaki bagi jalan lebih laju

Alhamdulillah anak mama dah beso...tak lama lagi nak jadi anak dara
mama sayang raisha sangat-sangat....buah ati mama, bucuk acam mama
jadi anak yang soleha diberkati dunia & akhirat
Aminnn!!!